Parxís dels Clowns

El parxís és molt semblant al ludo, introduït a Anglaterra el 1896, i el ludo es basa en el pachisi d’origen indi. El nou prové de la paraula en indi pacis, que significa 25, ja que era la màxima puntuació que es podia aconseguir en el joc predecessor del pachisi: el chaupar. El parxís modern és una variant del ludo que es va començar a comercialitzar a finals de l’època victoriana gràcies a les colònies que Anglaterra tenia a l’Índia.

Com hi hem de jugar?

Al parxís, la sort i l’estratègia van agafades de la mà. Tira els daus i no moguis les teves fitxes a l’atzar, menja i evita ser menjat, bloqueja als teus oponents i posa’t al davant per arribar abans que ningú a la meta.

L’objectiu del joc és ser el primer a col·locar les quatre fitxes a la meta. Pots escollir el personatge de clown que més t’agradi. Tira el dau, fes córrer les fitxes en sentit contrari a les agulles del rellotge i mou-les per les caselles numerades. Fes tot el que puguis per portar-les a la meta: menja’t les fitxes dels teus oponents, fes pont per bloquejar el pas i posa’t fora de perill en un dels punts segurs. A cadascun dels jugadors (de dos a sis jugadors) li correspon una casella d’inici i una de meta que està il·lustrada amb la imatge del pallasso escollit i on només hi podràs entrar tu.

Quan et surt un sis pots tornar a tirar. Tres vegades seguides que et surti sis fan que la fitxa que has mogut se’n vagi cap a casa. Si n’has mogut vàries, se’n va cap a casa la darrera que has mogut.

Si al moure la teva fitxa coincideix en una casella (que no sigui segura) amb la fitxa d’un oponent, te la menges, és a dir, envies la seva fitxa cap a casa i ha de començar de nou. El premi per menjar-te una fitxa de l’oponent és avançar 20 caselles en el tauler amb qualsevol de les teves fitxes.

Quan coincideixen dues fitxes a la casella de sortida d’un jugador (n’hi ha almenys una que és d’un oponent) i tires un 5, implica poder treure la fitxa de casa, et menges la darrera fitxa que hagi arribat a la teva casella de sortida o la que no sigui teva. També avances 20 caselles.

El pont es produeix quan coincideixen dues fitxes del mateix jugador en una casella normal o segura. No es pot saltar un pont i l'única manera d’obligar a obrir-lo és quan el jugador que el forma treu un sis al tirar el dau.

La partida acaba quan tots els jugadors menys un han col·locat les seves quatre fitxes a les respectives caselles de meta. Per posar la fitxa a la meta has de treure la xifra exacta. Si no surt, pots rebotar a la casella de meta i retrocedir per les 7 caselles d’arribada, les vegades que vulguis, fins a obtenir la xifra que necessites. És l'única part del tauler on es pot retrocedir. Cada vegada que una fitxa arribi a la meta, comptes 10 amb qualsevol de les altres fitxes que tinguis pel tauler (sempre que et sigui possible).